Skolskogen

På Ramsta skola arbetar vi med utomhuspedagogik där lärande sker genom vistelse i vår skolskog. Genom att integrera alla ämnen i praktiska utomhusaktiviteter och friluftsliv, får eleverna möjlighet att utforska och förstå världen på ett nytt sätt.

Vi är i skolskogen minst en dag varje månad, där vi uppmuntrar eleverna att uppskatta och lära av och i naturen, under olika årstider. I skogen lär sig eleverna att ta hand om sig själva och varandra, trivas och ha roligt oavsett väderlek.

Genom bland annat olika matlagningsprojekt främjas ansvarstagande och samarbete, samtidigt som eleverna får kunskaper om hur man värnar om miljön och naturen enligt allemansrätten. Vistelsen i vår närmiljö engagerar hela kroppen och alla sinnen i lärandet.

Eleverna ges i skolskogen möjlighet att visa upp sin kunskap på olika sätt.
Vår utomhuspedagogik fokuserar även på att bygga starka relationer mellan eleverna, samt mellan lärare och elever. Detta skapar en stöttande och inspirerande lärmiljö.