Erasmus+ ackreditierad skola

Ramsta skola är stolt mottagare av Erasmusackreditering från Universitets- och högskolerådet! Denna ackreditering är ett bevis på vår långvariga och högkvalitativa internationella skolutveckling i en konkurrenskraftig miljö med skolor från hela landet. 

För våra elever och personal öppnar ackrediteringen dörrar till fortsatt internationellt utbyte genom möjligheten att besöka skolor i andra europeiska länder och ta emot besök från våra partnerskolor. Genom våra internationella projekt får elever och personal tillgång till en högklassig, värdeskapande inlärningsmiljö där de inte bara förbättrar sina språkkunskaper utan även utvecklar sin kulturella kompetens. Detta är av avgörande betydelse i dagens globaliserade samhälle. 

För vår personal innebär Erasmusackrediteringen spännande möjligheter till professionell utveckling, såsom möjligheten att jobbskugga på våra partnerskolor eller delta i kurser i andra europeiska länder. Med partnerskolor i Spanien, Lettland, Finland, Island, Grekland och Polen erbjuder Ramsta skola unika möjligheter till lärande och personlig tillväxt för både elever och personal. Vi ser fram emot att fortsätta vårt internationella arbete för att ständigt utmanas och vidareutvecklas. 

Elevutbyten 

Sedan tre år tillbaka har vi arbetat med elevutbyten i vårt Erasmus+ projekt. Elever i årskurs 5 har fått möjligheten att ta emot spanska elever i sina hem, som värdfamiljer. De spanska eleverna har deltagit i undervisningen på Ramsta skola under en vecka. De spanska eleverna har fått tagit del av vår svenska kultur, både i skolan och i värdfamiljerna. Våra elever har därefter fått åka till Spanien och fått vara med om samma upplägg av undervisning och kulturellt utbyte. Under de gångna åren har vi ökat antal elever som fått denna möjlighet till elevutbyten och vår ambition är att fler elever ska få denna möjlighet, även till andra skolor i andra länder. 
Elevutbytena har varit och är mycket uppskattade. Eleverna har uttryckt att de fått nya vänner för livet, känt sig som EU-medborgare, fått ökad social kompetens, fått ett intresse för att lära sig nya språk och även blivit kulturellt medvetna. Elever och vårdnadshavare har uttryckt att barnen fått med sig en livserfarenhet och växt som individer. När vi tagit emot elever till vår skola har hela skolan uppmärksammat detta och det har gynnat hela skolans elever och personal på ett positivt sätt. 

Lärarfortbildning 

Inom vårt projekt utbildas personalen på Ramsta skola kontinuerligt, dels genom utbildningsresor till andra skolor inom Erasmus+ projekt, dels internt då personalen efter ett utbildningstillfälle delar med sig av sina erfarenheter och de metoder de undervisats i till övrig personal. Ny personal undervisas kontinuerligt av vår utbildningsgrupp inom projektet. Vi håller även regelbundna interna träffar med reflektioner och analyser av våra erfarenheter av genomförd praktik. 

Vi erbjuder även ett utbildningspaket inom våra metoder för att utveckla tänkandet. Är ni intresserade är ni välkomna att kontakta oss. Ett utbildningspaket bygger på teori, praktik, reflektion, analys och handledning. 
För er som väljer ett utbildningspaket kommer ni att få erfara en vecka fylld med tankeutmaningar, teoretiska grunder, metoder för fördjupat tänkande, praktik med feedback från våra utbildare. Ni får också tips på hur elevernas tänkande kan bedömas. 
Vid intresse mejla oss på ramstaskola@uppsala.se 

Fokusområden 

Våra fokusområden inom Erasmus+-projekten är kopplade till tänkande, IT, miljö och inkluderande arbetssätt som stämmer väl överens med vår skolas profil. Kritiskt tänkande kräver god förmåga och är en förutsättning för att kunna möta den digitala utveckling som sker i samhället, varför vi även vill fokusera på den utveckling inom AI som sker i vårt moderna samhälle. 

Våra tänkandemodeller
På Ramsta skola har vi sedan många år arbetat med att utveckla och utmana elevers och personals tänkande. Vi använder olika sorters modeller för att stimulera tänkandet. 

Sokratiska samtal 
Våra sokratiska samtal är en plats där deltagarna får träna sin förmåga att analysera idéers underliggande värderingar genom kritiskt tänkande. Vi fokuserar på att lösa problem, underbygga och förklara egna idéer och värderingar, samt att förstå och utforska abstrakta koncept. Genom våra samtal får deltagarna också möjlighet att lära sig att värdera och anpassa sin kunskap till olika situationer, samtidigt som de utvecklar sin förmåga till socialt samarbete och läsförståelse.  

Nelson 
Nelson, Das Sokratische Gespräch, tränar deltagarnas förmåga till djupare förståelse av begrepp genom att delge och ta del av egna och andras upplevelser där begreppet har en central mening. Begreppen analyseras, argumenteras och värderas för att leda till en slutlig gemensam förklaring av begreppet. 

P4C 
P4C – Philosophy for Children, är en tankemetod där deltagarna tar del av t.ex. en tankeväckande bild. Deltagarna formulerar frågorna till materialet som ska analyseras utifrån deras egna funderingar. Denna metod är mycket deltagarstyrd, tränar den sociala förmågan och inrymmer alla ämnen. Lusten att lära gynnas då det är deltagarnas tankar och idéer som står i centrum. 

Tänkandemodeller vi lärt oss

Genom vårt samarbete med Lope de Vega i Benidorm, Spanien, har vi lärt oss ytterligare tankemetoder som vi använder oss av på skolan. Här är tre exempel på TBL, Thinking Based Learning, vilka alla är metoder som på olika sätt utmanar deltagares kritiska tänkande och analyserande. Alla TBL-metoder är uppbyggda utifrån en ram med en tydlig struktur och arbetsgång, vilket hjälper deltagarna att organisera sina tankar till kloka beslut. 

TBL – Problemlösning 
Denna metod bygger på att deltagarnas utsätts för ett problem som ska lösas på ett eftertänksamt och väl genomarbetat sätt.  

Del av helheten 
Metoden del av helheten bygger på att en helhet visas först. Därefter identifieras helhetens olika delar. Slutligen tas en av delarna bort, varpå en analys över delens funktion och hur den påverkar helheten görs. Denna metod ger deltagaren en större förståelse av de olika delarnas betydelse för helhetens funktion. 

Likheter och skillnader 
Tankestrategin likheter och skillnader utvecklar deltagares förmåga att se likheter och skillnader, för att kunna jämföra och värdera dessa innan ett klokt och väl genomtänkt beslut ska fattas. Denna tankestrategi ger en mycket djupare analys än t.ex. ett venndiagram gör. 

Uppdaterad: